Eerste maanden als studentencoördinator bij het SIA-Lectorenplatform Mensgericht(e) Recht en Praktijk

Door: Thomas Geelhoed, Studentencoördinator

Een paar maanden geleden zag ik op het studentenportaal van De Haagse Hogeschool een oproep voor een functie als studentencoördinator bij het SIA-lectoraat Mensgericht(e) Recht en Praktijk. Het leek me interessant: een bijbaan waarin er veel raakvlakken liggen met mijn eigen studie, HBO-Rechten. Na een paar selectierondes kreeg ik het goede nieuws, ik was aangenomen.

 

Meteen aan de slag

Toen ik begon, was er nauwelijks tijd om rustig in te komen: het lectoraat Multilevel Regulation, dat de platformactiviteiten vanuit de Haagse Hogeschool coördineert was al volop bezig met de voorbereiding van de eerste conferentie, “Samen navigeren naar de toekomst van het recht”, die een maand later plaatsvond. Ik werd dus meteen ondergedompeld in het werk. Een belangrijk onderdeel van mijn rol toen was het coördineren van studenten die betrokken waren bij deze conferentie. Zij waren verantwoordelijk voor het maken van verslagen van de lezingen, panels en workshops die werden gegeven op de conferentie. Ik zorgde dat dit in goede banen liep en was verantwoordelijk voor de verwerking van de verslagen van de studenten na de conferentie zodat ze konden worden gebruikt voor ons rapport, deze volgt binnen kort!

 

Wat doet een studentencoördinator eigenlijk?

Voordat ik begon, had ik het idee dat ik vooral zou assisteren bij de dagelijkse werkzaamheden van het platform. Maar mijn rol is eigenlijk mede vormgegeven na mijn aanstelling. In overleg met de kerngroep, bestaande uit Barbara Warwas (platformvoorzitter), Janique Scharenborg (platformcoördinator) en ikzelf als studentencoördinator, hebben we bekeken wat er nodig is voor het platform en hoe ik daarin iets unieks kan bijdragen als HBO-Rechtenstudent. Juist door mijn perspectief als student ben ik in staat om beter aansluiting te vinden bij studenten en een brug te slaan tussen het platform en de doelgroep. Zo heb ik bijvoorbeeld meegedacht over een workshopreeks waarin we studenten op een toegankelijke manier laten kennismaken met mensgericht werken. Ook verzamel ik input van medestudenten, denk ik mee over communicatie en probeer ik de activiteiten van het platform zo te organiseren dat ze toegankelijk zijn voor studenten en uitnodigen om actief mee te doen 

Contact met studenten

Een belangrijk onderdeel van mijn werk is het contact leggen met studenten en zo een studentennetwerk opbouwen rondom het thema mensgericht recht. Dat doe ik via mijn eigen opleiding, maar ook door actief samen te werken met studieverenigingen en initiatieven buiten de opleiding. Zo deed ik laatst mee aan een landelijk debattoernooi voor HBO-Rechtenstudenten. Dergelijke activiteiten bieden een natuurlijke ingang om in gesprek te gaan met studenten van andere hogescholen. Door die uitwisseling krijg ik zicht op hoe andere opleidingen omgaan met thema’s als rechtvaardigheid, menselijke maat en praktijkgericht onderwijs. Op dit moment zijn er nog weinig structurele verbanden tussen studenten van de verschillende HBO-Rechtenopleidingen, maar juist daarin ligt een kans. Door samenwerkingen te zoeken en goede praktijken te delen, kunnen we toewerken naar een breder gedragen visie op mensenrechtengericht onderwijs. Een mooi voorbeeld daarvan zagen we bij onze conferentie, waar Het Juridisch Loket een workshop verzorgde over de noodzaak van mensgerichte dienstverlening in de juridische praktijk. Zulke praktijkvoorbeelden inspireren studenten en laten zien wat het betekent om als jurist écht het verschil te maken, en dat is precies waar het platform zich voor inzet.

Samenwerking en ruimte

De samenwerking binnen het kernteam verloopt vanaf het begin heel prettig. Wat ik vooral waardeer, is dat ik de ruimte krijg om mijn rol zelf in te vullen en mee te denken over de richting van het platform. We kijken op dit moment bijvoorbeeld naar hoe we studenten beter kunnen betrekken bij het platform.

 

Studie en werk: een goede match

Wat fijn is aan deze functie, is dat het goed te combineren is met mijn studie HBO-Rechten. Mijn werkweek voor het platform is één dag, en zowel het platform als mijn opleiding zijn gevestigd in De Haagse Hogeschool. Daarnaast sluit de inhoud van het platform nauw aan op de opleiding: we richten ons immers op de toekomstige hbo-jurist. Ik merk dat studie en werk elkaar op een mooie manier aanvullen. Zo leer ik in mijn studie bijvoorbeeld hoe je een slecht-nieuwsgesprek voert of hoe je zorgvuldig communiceert met cliënten aan de telefoon. Die vaardigheden sluiten direct aan op het mensgerichte perspectief dat centraal staat in het platform, waar we onderzoeken hoe juristen beter kunnen aansluiten bij de behoeften van burgers in kwetsbare posities.

 

Blik op de toekomst

Hoewel ik in deze eerste periode nog geen grote eigen projecten heb opgezet, heeft één onderwerp binnen het platform wel mijn persoonlijke interesse gewekt: de rol van technologie en kunstmatige intelligentie in het werk van de toekomstige jurist. Dat is niet per se mijn aandachtsgebied of project, maar ik vind het wel een fascinerend thema binnen het platform. AI verandert het juridische werkveld in hoog tempo, denk aan toepassingen zoals juridische chatbots, geautomatiseerde besluitvorming of tools die documenten analyseren. Voor de toekomstige hbo-jurist roept dat belangrijke vragen op: hoe blijf je als mens zichtbaar in het juridische proces? Hoe zorg je dat technologie ondersteunend blijft aan rechtvaardigheid en de menselijke maat? Binnen het platform onderzoeken we die spanningsvelden en ik merk dat dit onderwerp ook bij veel studenten leeft. Het raakt direct aan de vraag hoe wij ons als juristen moeten verhouden tot een steeds digitaler wordende praktijk.

 

De komende maanden wil ik mij vooral richten op hoe we studenten actiever kunnen betrekken bij ons platform Mensgericht(e) Recht en Praktijk. Ik hoop daarin een verbindende rol te spelen en bij te dragen aan een platform waar studenten zich gehoord en betrokken voelen.

Next
Next

How can we help students learn about people-centred justice so that they develop into (legal) professionals who deliver justice that works?